
‘Making visible the White of the Enemy’s Eyes’
Cinematic Weapons of the Cold War by Heynowski&Scheumann – 
GDR’s internationally best known Documentary Makers [ ]1

Rüdiger Steinmetz, University of Leipzig 

September 11, 1973: airplanes attack the Moneda, the palace of Salvador 
Allende, democratically elected socialist president of Chile since 1970.
The results of the putsch, which was supported by the CIA: Allende’s death 
and the beginning of a bloody dictatorship under the new regime of General 
Augusto Pinochet. Peter Hellmich’s pictures of the attack and the burning 
Moneda are historical records used in one of the internationally best known 
documentaries by ‘Studio H&S’, the documentary makers Walter Heynowski 
and Gerhard Scheumann: it is the East German documentary Krieg der 
Mumien (War of the Mummies, GDR 1974). With regard to content and style 
Heynowski and Scheumann shaped the entire genre of documentary, 
documentary television and the international image of the GDR more than 
any other documentary maker in East Germany. All of their films carried 
their distinctively fomenting and investigative stamp. Producing around 70  
documentaries of any kind of length in only 25 years, they were more 
productive than anybody else. For a long time their international reputation 
was even better than the GDR’s.

And even today their oeuvre is internationally well estimated. In the 
unified Germany, however, they are barely paid attention to. Their 
international esteem was – and still is – a result of their film cycles on 
Vietnam, Chile and Cambodia. All of those documentaries contain historical 
documents, making their films historical documents themselves. To a certain 
extent, however, Heynowski’s and Scheumann’s films can also be seen as 
documents of the Cold War, mirroring tensions and arguments between the 
opposing (media) systems. Today, their films on the ‘West German 
Imperialism’, for instance, are only interesting with regard to the severe 
conflict between the opposing systems that were carried out via the media.

Looking at East German documentary making in general, Heynowski 
and Scheumann are anything but typical. Unlike other (East) German 
filmmakers, they soon gained a privileged position, due to:     

content and style of their films,  
their ability to market their films within the party, but also outside of 
it, and 
to promote them on a both national and international market; and 
finally
through their close and intense contacts to the highest authorities of 
the party.
One of their privileges was, among others, having an independent 

company for their documentary productions. From 1967 on their company 



was still a part of DEFA, the East German state owned film studio. Between 
1969 and 1982, however, it became the entirely autonomous Studio H&S.

This article will give an overview on the history of this symbiotic 
collaboration, as well as the situation of both partners before. After that, it 
examines the myth of how Heynowski and Scheumann lost their privileged 
autonomy in 1982 – a myth that still exists today. This article was written on 
the basis of broad studies on written sources from the Federal Archives 
Berlin-Lichterfelde and the German Broadcast Archive (DRA) in Potsdam.   

As already indicated the alliance Heynowski&Scheumann enjoyed 
tremendous freedom while they worked for the DEFA Studio of 
Documentaries and Newsreels, starting in 1976. This freedom became even 
stronger between 1969 and 1982, when they owned their company Studio
H&S [from now on called H&S]. This unique autonomy, which ended with the 
closing of H&S in 1982, was justified with the enormous significance of their 
topics and the necessity to work secretly, to a certain extent even 
conspiratively in West Germany/FRG and other ‘imperialist countries’. During 
the production of their second film, Der lachende Mann (The laughing Man,
1966), the directors had also made negative experience in collaborating with 
the state-run DEFA and its bureaucratic machinery – experience, they did 
not want to make again. 

Their autonomy resulted in quite a number of privileges. Heynowski 
and Scheumann were authorized to independently trade with their film rights 
both within the GDR (for TV, DEFA, and other state-run corporations) but 
also on an international market. In addition to that they were permitted to 
deal with strong ‘Valuta-currencies’, such as D-Mark, US-Dollar, Swedish 
Crowns, and Swiss Francs. Without any restrictions they could travel to 
capitalist countries and freely pass borders with all of their production 
equipment. Only few, selected people and corporations of the GDR enjoyed 
privileges like these. Due to their special position, the directors did not only 
have friends among their colleagues. Right before the party deprived them of 
their privileges in 1982, longtime Socialist United Party/SED comrade and 
documentary maker Gerhard Scheumann, who had decisively contributed to 
the Party’s and nation’s international reputation, held an intelligent, 
enlightened and far sighted speech. But let’s follow the chronological order.  

Walter Heynowski’s early Work for Television 
Phase I: 1957 to 1960 

Compared to Gerhard Scheumann, Walter Heynowski had more experience 
in working for television. He had been working for Deutscher Fernsehfunk 
(DFF) since 1956/1957. As an editor, Heynowski was responsible for the 
political caricature shows Zeitgezeichnet [2] and Schnipp-Schnapp-Schüsse 
[3]. By using humorous and satirical programs as ‘dangerous weapons”, 
DFF, and thus also Walter Heynowski, fought ‘militarism, owners of 
monopolies, corruption, and reactionary bourgeoisie in West Germany’. They 



wanted to ‘clear our republic from all blimpish, antiquated and non  
progressive attitudes and concepts’ [4]. In the series Tele -Studio-West,
Heynowski also had caricatures made on the elections to the West German 
Parliament (Bundestag) in 1957 [5] and satirised on the governing Mayor of 
West Berlin, Willy Brandt: Hoppla, jetzt kommt Willy – Whoops, there comes 
Willy.[6]

In his first years of working for TV, and during his early stage of film 
making, Heynowski used means of satire and irony to predominantly oppose 
the West German ‘class enemy’. This tied in with his prior work for the 
satirical magazine ‘Eulenspiegel’. In his documentary productions, satire and 
irony quickly turned irony and cynicism. And he started traveling abroad: as 
early as in July and August of 1958 he went on a shooting trip to the United 
Arabic Republic (Egypt)[7]. His report on this journey was the beginning of a 
long tradition, which was totally unusual at that time and which was later 
collectively cultivated by H&S: to keep the highest circles of Party and 
government informed about their successful activities abroad.  

Phase II: 1960 – 1965 
Example: Mord in Lwow (1960) 

Already Walter Heynowski’s documentary Mord in Lwow, which was 
broadcast on February 8, 1960, showed specific characteristics of the then-
33-year old – especially with regard to subject, style, propagandistic aspects 
as well with regard to marketing and its international utilization. The film on 
the – alleged – Nazi involvement of the West German federal minister for the 
expelled (Vertriebenenminister), Oberländer, was part of a broad campaign. 
This campaign was mainly led by the SED Party’s leading Politburo and its 
member Albert Norden, secretary of the SED Central Committee. It was also 
widely supported by the Central Committee’s western division and the MfS 
(Ministry for State Security, called ‘StaSi’).      

Walter Ulbricht had issued the instruction to put an end to the West 
German Adenauer Era by forcing the Chancellor to resign [8]. By the end of 
the Fifties, the campaigns against Globke, Oberländer and Federal President 
Heinrich Lübke were launched. They were supposed to reveal evidence for 
the West German return to Nazism. Through their blatant unwillingness to 
actively correct the national socialist legacy and their blindness toward the 
coming back of old Nazi, many political leaders and many citizens of West 
Germany/FRG even nurtured this campaign. 

The StaSi helped to gather and partly fake information, which were 
then publicised in the GDR but also in West Germany [9]. Albert Norden 
induced the search for certain files that would incriminate Minister 
Oberländer. After Heynowski’s film was broadcast and the appropriate 
campaign was conducted, Norden told Erich Mielke, head of the StaSi, that 
he was satisfied with the ‘extraordinarily successful search for files on 
Oberländer’ [10]. Still in 1998, Marcus Wolf, former head of the StaSi’s 
foreign espionage department, praised the successful work of the MfS under 
his lead: ‘Back then, and also in the following years, operations like these 



had the effect we aimed at: Minister Theoder Oberländer … had to resign’
[11].

When producing his film, Walter Heynowski did not only rely on 
information provided by the MfS. He created cinematic documentary sources 
himself – or had them created. The West Berlin ‘film reporter’ Helmut W. 
Sontag was involved in the production of Heynowski’s ‘Mord in Lwow” – 
shooting in Bonn and Berlin. He was one of the first Film- and TV 
correspondents of the GDR in the West. He shot footage that showed 
Oberländer in front of his private apartment entering his official car. He also 
shot a staged but documentary style ride of the ‘Bonn Senior Attorney’ from 
Bonn to the East German capital Berlin, passing the Brandenburg Gate, 
where he would be offered proof for the allegations against Oberländer. The 
tendency of the film was clear: West German politicians and jurisdiction are 
not interested in following up Nazi crimes. 

A side-effect of the film was that the scenes would prove West German 
authorities that West Germans were working for East German media and 
‘that the Deutscher Fernsehfunk/DFF could operate very well in West 
Germany’ [12]. Due to the described beginning sequence of the film, Sontag 
could be identified and was interrogated by the West German FBI. He had 
set up the ride using several shots of his own Mercedes and pretended the 
shooting in the Bundestag and the Federal President’s palace was demanded 
by the ‘Thailand Television’ [13]. Since Heynowski was not yet authorized to 
travel the West, Sontag reported him on his shootings and later on the 
investigation against him.

Heynowski’s film is also an example for successful international 
marketing at times when the GDR was far away from being internationally 
established: films as ambassadors and agitators. On February 17, 1960, the 
finished film was presented to the English press in the form of a ‘private’ 
screening in Crown Theatre, Wardour Street/Soho. The screening was 
organised by DFF employee David Rummelsburg, who received support from 
Stanley Forman’s Plato Films. Forman’s companies Plato and ETV
(Educational TV) which had been founded in 1950 had distributed films from 
the Soviet Union and other European socialist countries, as well as Vietnam 
into the United Kingdom [14]. Forman had already released four East 
German documentaries in England [15].

‘We [the directors of DFF, R.St.] assigned Rummelsburg to inform the 
leading English newspapers on the fact that the file was from the Central 
Archives of the GDR. That it was from the same archives which also contain 
the authentic files on more of a thousand blood judges’ (‘Blutrichter’) of the 
Third Reich [16]. But with the film Rummelsburg did not entirely succeed in 
convincing the London journalists of the plausibility of this argument. This 
becomes even more obvious when analysing the responses of the London 
press, which were translated into German and submitted to the director of 
the DFF.

The British reporters criticised the lacking explanations regarding the 
questions how and where the Oberländer files, which constituted the basis of 
the film, could be obtained [17]. The press review also explains that BBC
and ITV stayed absent from the screening to not vex the West German 



government the UK was friend with. The only journalist representing the 
electronic media was John Mac Fadden from AR-TV. On February 23, 1960 
another screening of the film was conducted in front of members of the 
House of Commons. This time, it was organised by the representatives of the 
Labour Party, Frank Allaun (Salford) and Stephen Swingler (Newcastle-
under-Lyme), as well as the member of the Conservative Party, Drayson. 
The screening in London now caused a reaction in the FRG. After the West 
German media had joined the campaign, the unmasked Minister Oberländer 
resigned from his office on May 3, 1960. He had become intolerable for 
Chancellor Adenauer. In addition to that, Oberländer was convicted by the 
GDR Supreme Court, receiving life sentence. 

Heynowski’s next film Aktion J (DFF, April 20, 1961) focussed on Hans 
Globke, State Secretary of the Bundeskanzleramt, the Chancellor’s Office.  
In Aktion J, Heynowski had already made his cinematic rhetoric perfect.
He constructed a complex entanglement of accusations and effective 
narration, which was too inscrutable for viewers to unscramble. At the end 
the only option left was the condemnation of ‘NS perpetrator’ Globke. The 
music by Hanns Eisler contributed to that even more. Globke waited till the 
turmoil had calmed down and finally retired together with Chancellor 
Adenauer on September 30, 1963. 

In the second phase of working for television, from 1960 to 1965, 
Heynowski produced quite a few ‘cinematic pamphlets’ (‘films of evidence’). 
By means of focusing on special persons and ‘cinematic argumentation”, 
these films almost came across as accusations at court. Heynowski advanced 
Andrew Thorndike’s [18] method of the series Archive sagen aus (Archives 
are giving Evidence), however, he raised it to a higher cinematic level. If this 
was a higher or lower level of development with regard to ethical 
standpoints, is not to be discussed in this article. The effect Heynowski’s 
films had on politics was much more significant. This cinematically rhetorical, 
narrative and documentary ‘work of art’ does still today have an impact on 
its viewers,  particularly, if they are not familiar with its historical context.

Gerhard Scheumann:  
Practical and Theoretical Approaches on Television 

Like Heynowski, Gerhard Scheumann already had quite an amount of 
experience in working for television, as well (from 1962 to 1965). Before, he 
had also worked as radio and newspaper journalist, and academic teacher.
In contrast to Heynowski, who only had contact to the MfS in his official 
positions as editor-in-chief for television and the head of Studio H&S, 
Scheumann had been an unofficial collaborator (‘IM’) of the StaSi since 
1957. From 1963 to 1965 he was the founder, editorial head and anchorman 
of the TV magazine Prisma. Probleme – Projekte – Personen. The initiative 
for this magazine was launched by TV director Heinz Adameck. He wanted 
Scheumann to develop a political magazine that would be a rebuttal to West 
German ones, such as Panorama and Report. Using his extraordinary 
journalistic skills, Scheumann made the first and – for a long time – only 



political magazine by DFF, which contents also appealed to viewers. His 
reports revealed everyday problems citizens of the GDR were confronted 
with; to a certain extent they even criticised grievances while trying to 
improve them.

Due to stomach trouble, however, Scheumann had to quit his leading 
position of the magazine ‘Prisma’ in 1965. From now on he started working 
together with Walter Heynowski, producing documentaries for the DEFA Film
Studios and for GDR TV. In the fall of 1965 he created his paper ‘Prisma-
Testament’ which was addressed to the heads of Party and government. His 
‘testament’ expressed his entire conformity with all ideas of GDR socialism. 
But at the same time, it mirrored the early realisation about the possibilities 
television offered for the empowerment of socialism. Finally, it was also a 
document of a clear thinking, anticipatory, professional of TV journalism, 
who would not mince matters, and it was a critical one – critical, regarding 
the frame of criticism possible in GDR. 

Scheuman clearly saw the clash, the East German television and the 
people working for it were facing. To him, the basic conflict originated from 
the two contrary functions of television: the ‘socialist instrument that helped 
to maintain the status quo’ on the one hand, and its simultaneous function 
as an ‘institution of the public opinion’. Back then, however, ‘public opinion’ 
was not a general, frequently used term in socialist countries – it was a 
western one. In its function as an institution of public opinion, the magazine 
Prisma would somewhat stand in contrast to ‘official institutions of the 
socialist government’. By making this statement, Scheumann criticised the 
specific authorities in charge of Prisma: the SED Central Committee’s 
Department for Agitation and also other governmental departments.

Scheumann also called on socialist journalist’s and authors’ use of ‘civil  
courage’, using another non-socialist phrase, which was introduced to the 
public debate again by John F. Kennedy in the early Sixties. Moreover, he 
pleaded against the creation of taboos concerning topics, contradictions and 
grievances, as well as against the ‘proclamation of ‘socialist sanctuaries”. He 
demanded that TV documentary makers should no longer dodge palpable 
problems of the socialist everyday life, regardless of any instructions by 
party officials. Any actions diverging from that would result in their 
incredibility and doubtful reliability. This is what he had experienced while in 
charge of 60 episodes of his magazine Prisma.

On the basis of this experience Scheumann described the creation of 
(socialist) publicity, that is, socialist agenda setting, as a simple question of 
power rather than the result of a debate on the quality and validity of 
different socialist arguments. For the first time, his ‘Prisma-Testament’ 
revealed experience, thoughts and reflections of a TV professional finding 
himself in a conflict with his socialist convictions. These would coin his 
works: his pleading for a central role of documentary television (and film) in 
socialist systems; his pleading for the appreciation of the role of the public in 
socialism; his pleading for some sort of autonomy of an author; his pleading 
for the disclosure of problems in socialist systems; and his disapproval of the 
Party’s and government’s disinterest in substantial criticism; as well as his 
criticism on certain authorities of Party and government that would 



purposely work against the revelation of any kind of criticism. While working 
for Prisma, however, Scheumann could not implement these ideas and 
became sick. These conditions resulted in his legendary long time 
collaboration with Walter Heynowski, which lasted 25 years. Only few weeks 
after he had written his ‘testament’ Scheumann was sitting in a provisional 
film studio at Stachus (Karlsplatz, respectively Charles Square) in West 
German Munich, interviewing ‘Kongo-Müller’ for the first big H&S production
Der lachende Mann (The laughing Man, GDR 1966) [19].

The 25 Years’ Collaboration of Heynowski&Scheumann 

Walter Heynowski and Gerhard Scheumann were born in 1927 and 1930 – at 
a time while Fascism in Germany (and Italy) started to grow. During their 
childhood and youth they should experience the entire rise of National 
Socialism. Shortly before the end of the war Heynowski had to serve as an 
assistant in the ‘Luftwaffe’, the German Air Force. Aged 11 to 15, Gerhard 
Scheuman attended the national socialist elite school ‘Nationalpolitische 
Erziehungsanstalt” (NaPolA). He then had to flee from Ostpreussen/Eastern 
Prussia to the periphery of the Harz Mountains in the heart of Germany. 
Being in the Soviet Zone of occupation, Scheumann was ‘converted’ to 
socialism by a school teacher and a journalist. After the war had ended, both 
Scheumann and – after quitting his academic education – also Heynowski 
started working as journalists for East German newspapers.  

Consequently, both Walter Heynowski and Gerhard Scheumann had 
journalistic background knowledge on different kinds of media. Their basic 
journalistic approach was mirrored in all of their documentaries: through 
their research techniques; their way to conduct interviews; their fast working 
procedures; their climatic verbal and visual argumentation and agitation; 
their desire to not only observe but also initiate changes by means of film; 
their concise, simplified argumentation; their emphasis on the most 
significant current topics and problems; their deductive rather than inductive 
approach; their international orientation; their remarkable ability to make 
contacts, including their ability to promote themselves and their projects at 
the highest authorities of party and government; their impatience with 
regard to dilatoriness of decision makers of Party and governmental 
administration.  

Both of them had another particular characteristic in common: 
Heynowski and Scheumann frequently left their origins of television, 
transcending the borders to film. Unlike many other documentary makers of 
the GDR, FRG and many other countries, H&S did not have any arrogance 
toward television. Far from it: using theoretical approaches as well as 
idiosyncrasies of production and screening, they decisively accelerated and 
shaped documentaries for television at the beginning of the Sixties. Earlier 
than most others they realised the effect television might have on the 
masses: at a time when the television of the GDR barely reached a million 
viewers. Consequently they coined television as a whole, even shaping the 
political documentary focus of the TV program until the Eighties.   



Both Heynowski’s early politically-agitatory films like Mord in Lwow
(1960) and Aktion J (1961) and Scheumann’s activity as head of the 
magazine Prisma (1963 - 1965) proved their objective to use television to 
reveal hidden facts and to educate the viewers. Since Der lachende Mann,
the division of labor between Gerhard Scheumann and the dominating Walter
Heynowski was clear: Heynowski developed the topics and determined the 
films’ basic structures of content and style. Through Gerhard Scheumann’s 
questions (both on and off-screen) and his off-screen commentary the films 
received their specific textual and journalistic character.

Since their first films, H&S were conjointly responsible for the script, 
direction, and mostly also the texts of around 70 films. Their productions 
also paid a tribute to their first cameraman Peter Hellmich by listing him as 
co-director. Hellmich’s role was central for H&S: by carrying a West German 
passport, Hellmich shot at places inaccessible for Heynowski and 
Scheumann. He also utilized and maintained international contacts, H&S 
could not sustain, as well. Peter Hellmich, the man who owned two
passports, was the wheel of conspiracy. In some H&S films Peter Voigt
participated as co-director, in few also Harry Hornig. In these times of active
collaboration, only few films were produced solely by Walter Heynowski. 

 "H&S" contents 1966-1991

not classifiable
other

FRG/GDR FRG

GDR

International
Imperialism

Sources: Own arrangement on the basis of assigned productions for the television of the
GDR in the DEFA studio for documentaries, database on DEFA films, Uwe Bräuer (1999), 
German Broadcast Archive (DRA). FF-Dabei. Schwarzweiß und Farbe. DEFA-
Dokumentarfilme 1946-92 (ed. Potsdam Museum of Film, Günter Jordan/Ralf Schenk. Berlin, 
1996.)

The team around H&S was highly productive. They frequently produced four 
to five documentaries per year. These numbers reveal the gap that opened 
after the independent Studio H&S had been closed in 1982. Their films were 
of any kind of length. They produced some short documentaries of six 
minutes. But they also produced longer documentaries, some of which were
even more than 90 minutes of length. When it comes to topics and subjects 



of their films, H&S had two major emphasises: ‘international imperialism’, 
particularly the one of the USA (36 films), and the FRG (22 films). Only two 
films of their oeuvre dealt with the GDR. The other six films were concerned 
with the historical era of National Socialism (excluding the post war era) or 
other topics that could not be classified. Some of their films were shown first 
on television, others in film theaters, some were even simultaneously 
released on TV and in theatres. Whenever a H&S film was shown on TV, it 
was scheduled at prime time, at 8 pm – until the Eighties.

Everything started with Der Lachenden Mann

In December, 1965, the 11th plenum of the Central Committee of the SED 
came close to a ‘cultural clear cutting’ (‘kultureller Kahlschlag’). Almost the 
entire oeuvre of films produced by the DEFA Feature Film Studio in that year 
fell victim to it. Only eight weeks later, however, on February 9, 1966, at 8 
pm, Der lachende Mann. Bekenntnisse eines Mörders (The laughing Man. 
Confessions of a Murderer), premiered on the East German Deutscher
Fernsehfunk – three months after it had been shot in Munich, West 
Germany. The film was the beginning of H&S’ collaboration, which almost 
ended exactly 24 years after the premiere of Der lachende Mann, in February 
of 1990 [20].

The ‘laughing man’, Foreign Legionnaire Siegfried Müller, was exposed 
as a brutal, unscrupulous murderer. He was West German, a former member 
of the Wehrmacht and a convinced anticommunist – all of which could be 
revealed by Heynowski, Scheumann and Hellmich in their simple, but 
extraordinarily remarkable documentary. They exposed a murderer in 
Legionnaire‘s uniform. However, they did not succeed in generalizing the 
specific example of Müller as a common feature of the ‘imperialistic’ system 
of the FRG as brutal Legionnaires like him exist(ed) everywhere in the world. 
Consequently, these attempts to create such a connection by means of the 
rhetoric of questioning and by montage finally derogated its credibility as a 
whole. H&S had fooled their interview partner about their East German 
provenance, making him talkative through a bottle of Pernod while 
conducting their interview for two and a half hours. 

Der Lachende Mann was not only broadcast by the Television of the 
GDR and shown at countless events, always gaining remarkable audience 
shares. It was also widely distributed on the international market, within 
H&S oeuvre screenings and retrospectives. As late as in 1981, the film was 
still synchronized to English, French, and Spanish [21].

From now on Heynowski&Scheumann carried their new logo H&S. The 
tremendous success of Der lachende Mann was a decisive prerequisite for 
assuring their exceptional position among East German film makers. Being 
supported by the future star of GDR politics, Erich Honecker, and despite the 
resistance of DEFA, H&S convinced highest political authorities of the need 
for the privilege of a sovereign production company: between 1967 and 
1969, still under the roof of the DEFA Studios for Documentary, and finally, 
from 1969 to 1982 as wholly independent Studio H&S. Their studio was also 



totally autonomous with regard to economical matters – an exceptional 
privilege in the GDR. They purchased and sold film rights within the GDR, 
but also to the FRG, Sweden and the United States. The main members of 
the studio could pass the Wall anytime, even without any kind of control. 
Their wages, however, decisively differed from each other: the West German 
cameraman Peter Hellmich received 50.000 (Western) Deutschmarks, 
whereas his East German colleague Hans Eberhard Leupold was only paid 
14.400 (Eastern) Marks per annum. Heynowski and Scheumann themselves 
received an exceptional wage of 50.000 (Eastern) Marks. These different 
salaries must have resulted in tremendous tensions between the members of 
Studio H&S, but also with regard to the poor DEFA Studios of Documentary
and Feature Film.

Economic Sovereignty of Studio H&S 

The Swedish, Danish, Belgian, Austrian and Swiss television broadcast H&S
documentaries. The record was set by their most loyal customer Sveriges
Radio TV, which televised eleven H&S films between 1971 and 1979. Even 
US channels were interested in Piloten im Pyjama (Pilots in Pyjamas) about
US bomber pilots imprisoned in North Vietnam. NBC acquired the exclusive 
rights in 1968 for almost 13.000 Dollars; however, it never broadcast the 
documentary. CBS and ABC News purchased short clips of Pilots. H&S also
sold licences to traders of film rights in different countries, while always 
ensuring shares between 40 and 60 percent for possible contracts with 
television. All payments H&S received were made in the western currency of 
the according country. The only patron that had an ‘East German account’ 
and paid with Eastern Marks (MDN) was the West German rock band ‘Floh de 
Cologne’. The West German public TV corporations ARD and ZDF barely
purchased productions from H&S. With Unidoc, however, H&S had found a 
West German film distributor as active as their British distributor ETV.

By 1982 Studio H&S had become a film and TV production company, 
that did not only produce, commercialize and trade in films, but which would 
also provide services. These services included, for example, sound mixing, 
copying, recording and taping, dubbing of films, as well as the rental of 
technical equipment, e.g. to DEFA Film Studios. This underlines the 
extraordinary position Studio H&S had. In a very small niche of the 
centralised socialist GDR film and economical system, they made use of their 
priviledges of producing and trading like capitalist corporations. Their price 
was: represent political and ideological GDR positions in the world. All these 
privileges ceased to exist when the studio was closed in fall of 1982. 

US-Pilots in Pyjamas at ‘Hilton Hanoi’

In their first phase of producing films, H&S initially focussed on subjects 
about their primary, immediate opponent: the FRG. As early as in 1968, 
however, the main emphasis of their entire oeuvre was born. Pilots in 



Pyjamas [22] was the beginning of their distinctive interest in the US 
imperialism in Vietnam, and later Chile, as well as the Chinese imperialism in 
Cambodia. 
When the war in Vietnam had reached its peak, they focussed on the pilots 
of US bombers. They asked: ‘How do these people feel, who drop the 
bombs? What do they think, and what’s going on in their heads? We want to 
ask them, and yet, up in the sky they are inaccessible for us’ [23]. Through 
the help of the North Vietnamese air raid defences, however, they became, 
accessible for the film team – in a North Vietnamese prison camp, which was 
cynically called ‘Hilton Hanoi’. Cynicism was also expressed in the title of the 
documentary: the US officers’ prison uniforms had a certain similarity to 
pyjamas. 

In the four parts mini film series, most of the time, the pilots are rigid 
and emotionally unaffected, sometimes, however, questions have the power 
to emotionally move them. H&S repeatedly utilized this method to raise the 
dramatic weight of their interview partners and main characters, so they 
could make them fall much deeper. The main characters of this documentary 
were ten pilots, among which were for instance Lieutenant Hubbard 
(released from prison in 1973), Lieutenant Robinson Reisner and Lieutenant 
Avarett Alvarez, who was the first to be shot down over North Vietnam and 
who was released in 1973 as well.  

All of the ten pilots were asked the very same off-screen questions by 
Scheumann. The interviews were shot with two cameras, one of which taped 
close ups and extreme close ups of their faces, hands and other body parts. 
The other camera recorded medium and long shots. From today’s 
perspective, it is not definitely determinable anymore, if Scheumann had 
actually asked these off-screen questions in this situation, or if he had added 
them later. In the German edition of the documentary, the pilots’ original 
answers can not be heard. Each pilot was dubbed by ‘his own’ expressive, 
professional speaker. Thus, there is a lot of room for manipulations 
regarding quotes and consecutive questions, despite the director’s attempts 
to verbally and visually create a definite authenticity of the film. This 
cinematic technique was criticized quite often. Gerhard Scheumann, 
however, justified the synchronization of his interviews, claiming that a 
regular voiceover would have ‘blurred and bedaubed’ any kind of differences 
and idiosyncrasies of the statements [24]. According to Scheumann, the 
dubbing decisively helped to make the four parts of the documentary easier 
to consume.

Shooting the Documentary in Hanoi 

Scheumann on the location of shooting:  

We utilized a villa, which had probably belonged to French colonial 
officers in former times. We were sitting in the first floor, next to our 
microphones through which we recorded our questions. The pilots had 



earphones which provided the pilots with an American translation, and 
a worried Perry Friedman from the level above. [25]

Former Lieutenant Avarett Alvarez jr. remembers the prisoners were free to 
say what they wanted during the shooting of the film. However, this freedom 
was only a theoretical one as they did not want to increase their problems 
and being beaten up in case they would not cooperate. On the other hand, 
he did not want to cooperate with Scheumann who asked these ‘stupid 
questions’. He had found out the more generally he answered and the more 
complicated, the less they would get on his nerves. Lt. Alvarez knew his  
family would see these pictures and that is why he would not, in any case, 
admit how bad he was off [26].

Nevertheles sometimes, when the pilots lost their poise – or when the 
film makers made them lose it – the camera team cinematically savored 
their state. Cameraman Hans Leupold: ‘I noticed that Heynowski highly 
appreciated any emotional movement of the pilots. This is just the way he 
was. Whenever he had the feeling that he got something special, he was 
visibly contended’ [27]. Hans Leupold describes the staging of a scene, 
which shows the ‘capturing of a pilot, whose plane had been shot down’:

We went to a small village close to Hanoi. Someone had already 
prepared a two wheeled trolley, upon which lay a parachute. There 
were also a couple of girls armed with carbines. Then a Sanka arrived, 
a vehicle with barred doors and windows. A pilot was more or less 
pushed out of it. I noticed that he was injured, that he could not walk. 
When he sat on the trolley, women and children came out of any 
corner of the village. They saw the pilot sitting on the cart and ran 
after him, carrying their rifles and bayonets. Whenever he lifted 
himself up, they used their bayonets to stab him down again: he was 
someone who was defeated – a typical symbol … I was pretty shocked, 
that something like that was set up – I didn’t like this idea at all. Inside 
myself I strictly opposed actions like this, because – to me it was a 
violation of human dignity. Even, if this is the enemy. I really 
condemned that, and I was sort of ashamed that I did not say right 
from the beginning: ‘I am not going to shoot this.’ If I had said this, 
however, I would have caused a scandal. Like many directors I knew, 
Heynowski and Scheumann did not rely on the mere documents … they 
always thought they still had to enhance certain things, and suppress 
others, and so on. Thereby they added a stamp of manipulation to 
everything, visible for everybody who kept their eyes open. These 
people would notice the facts were heavily manipulated on. Heynowski 
and Scheumann were indeed suspected to manipulate. [28]

Gerhard Scheumann himself conceded that this scene had been re-enacted – 
however, in the exact way, it had actually happened:  

It was re-enacted the same way the flag was hoisted on the German 
Reichstag in Berlin in 1945. I consider procedures like these as totally 



legitimate. We never felt offended by remarks claiming that the 
purpose of our films was agitation or even propaganda. Propaganda 
can be traced back to the Catholic Church. We were never ashamed of 
our objective to not only say something in our films, but to accomplish 
something and to also get through to our viewers. [29]

Finally, H&S were also permitted to shoot in the shanty prison camp, also 
called ‘plantation’. In there, they shot prisoner Galanti, sitting and making 
the obscene gesture of holding both of his middle fingers down. He thereby 
wanted to tell adept viewers: They will not get us down. 

As I explained above, H&S were in the position to internationally sell 
clips and pictures of their exclusive films. For the clips shown in NBC’s 
Huntley Brinkley Report, they are said to have received 50.000 Dollars [30].
But the documents I had access to do not verify this amount. Instead, the 
accounting documents of August 20, 1968 prove that NBC paid a lump fee of 
8.000 Dollars for the exclusive rights on Pilots, as well as 4.613 Dollars for 
the costs of the film material. But the films were never shown. On ABC, only 
the above menshioned clip with Galanti was shown without original sound 
with the banner ‘Communist Approved’. Gerrit Gutley commented on it for 
ABC News:

The prisoners’ most difficult problem, however, is certainly not physical 
but psychological: These Americans are men of high intelligence and 
great skill. Above all, they are men accustomed to action. There is little 
they can do – except wait. [31]

This commentation verified H&S’ thesis, that these pilots were not stupid 
boys, but highly qualified specialists. Almost 30 years after the shootings, 
Gerhard Scheumann expressed his relationship to Vietnam – in a deeply 
moved way but clinging to his socialist convictions:  

I think, the whole Vietnamese fight for freedom is something heroic … I 
am happy, that this tradition goes on over there. Because, if it ceased, 
I myself would lose a lot, as well. Back then we used to quote the 
words of author Ernst Busch: ‘Countries we lived in carefreely are left 
without any mournfulness. But the country we trembled in we will 
always love.’ [32]

Pilots in Pyjamas was, and still is, a cinematic document of the Cold War, 
which subjectlively mirrors the socialist viewpoint. Moreover, however, it 
stays a document about the thoughts and feelings of war pilots in the whole 
world. It demonstrates how their juvenile vigor, their desire for adventures, 
and unlimited faith in technchnology leads to ruin and decay down on earth 
which they rarely have to experience themselves.    

As early as in 1967, H&S had started to deal with the war in Vietnam: 
in their film Der Zeuge. The subject Vietnam then became a main emphasis 
of their entire oeuvre; in 1976/1977 they produced an entire Vietnam series:
Die Teufelsinsel (The Devil’s Isle), Der erste Reis danach (The first Rice 



afterwards) , Ich bereue aufrichtig (I do regret hnestly), Die eiserne Festung 
(The iron Fortress). Until the Eighties they even produced more films on 
Vietnam, such as Am Wassergraben (At the Moat) on the My Lay/ Lt. Kelly-
Massacre (1978), and Phoenix Inside CIA (1979) on the fall of Saigon, as 
well as six other documentaries.   

Going along with the presidential election of socialist Salvador Allende 
in 1970 and his assassination on September 11, 1973, H&S started their 
emphasis on Chile, which was continued till the Eighties. Their concern with 
this subject becomes clear in films like: Mitbürger (Compatriots) (a speech of 
Allende, 1974), Psalm 18 (1974), Ich war, ich bin, ich werde sein (I have 
been, I am, I will be) (1975), El Golpe Blanco/Der weiße Putsch (1977), Die
Toten schweigen nicht (1978) and Im Feuer bestanden (1978).

Finally, in the beginnings of the Eighties, Cambodia constituted another 
emphasis in H&S’ oeuvre. It includes the documentaries Sterben und 
aufersteh’n (To die and rise again, 1980), Die Angkar (1981) and Der
Dschungelkrieg (The Djungle War, 1983). After that, the Heynowski and 
Scheumann were again committed to East-West German topics, thereby 
returning to the subjects they had dealt with at the beginning of their 
collaboration.   

A harsh Break: The Closing of the Studio in 1982 

Until the Eighties, H&S films were exclusively broadcast on GDR 1 TV at 
prime time. They were permanently shown in movie theatres of the GDR, as 
well as in other countries. In the context of oeuvre screenings and the 
presence of the directors, they were even shown in non-socialist countries, 
such as Greece (after the end of the military junta), and Denmark. They 
enjoyed an internationally high reputation. The remarkable track record and 
the lifetime achievements of these two convinced socialists, were, however, 
disrupted by their own party in fall of 1982. 

Already in 1963, Gerhard Scheumann had argued the difference 
between the socialist ‘ideal and its reality’. Consequently, in his ‘Prisma 
Testament’ of 1965 he had insisted on honesty and truthfulness in 
documentary making. And now, on September 16, 1982 he held a speech on 
‘documentaries in conflict with strategy and policy’ in front of East German 
TV and film professionals. He criticized the media politics of the party and 
called for a ‘media public sphere”, a public debate: ‘The extent to which a 
society publicly discusses their problems determines their maturity or 
immaturity.’ Scheumann even asked authorities to consider the ‘audience’ of 
the socialist state GDR as mature and capable of a public debate. The 
current situation: TV news and reports were regarded as journalistic genres, 
whereas documentaries were rather classified as art; even though they were 
‘always related to the concrete reality.’ According to Scheumann East 
German media politics would not realize this difference, and thereby give 
away the chance to better recognize and solve the problems of socialism by 
means of documentary films.



Scheumann underestimated his own vulnerability. He was convinced 
that the national and international reputation of Studio H&S and his longtime 
authoritative position in television and the StaSi made him invulnerable. But 
the Party disciplinarily sentenced Scheumann for his statements. He had to 
withdraw his remarks (which he did only to a limited extent), Studio H&S 
was closed, and Heynowski and Scheumann lost all of their privileges. From 
now on they had to work for DEFA Studios of Documentary Film, again. Only 
through their last important film Die Generale (The Generals, 1986) they 
could gain back parts of their autonomy. However, the wound was deep, and 
it would not heal anymore until the end of GDR, either.  

Among highest international Circles:  Die Generale (1986)

This film helped H&S recover from Gerhard Scheumann’s chastisement by 
the Party and the closing of their sovereign studio. At the same time, 
however, the directors entered the slippery circles of the highest national 
and international connections and authorities. The time the film was shot 
was characterized by another severe conflict between the opposing blocs – 
caused by the deployment of intermediate-range missiles. It was also 
characterized, however, by the growing peace movement in West Germany 
in the first half of the Eighties. Eight (former) high-ranking officers of the 
NATO argued against the deployment of intermediate-range missiles in West 
Germany/FRG, at the German-German border to the Eastern Block.      

Being released just right before a SED Party congress, H&S’ film in two 
parts was made available for ‘the political leadership, to strengthen the 
socialist ‘peace push’ [33]. To achieve this, the directors used all their 
international connections and conspirative capabilities to release the film 
produced for DEFA Studios as a multinational production. Besides DEFA, with 
which H&S had been working together for years, other collaborating 
producers were ETV Films Ltd., London [34]; Euro-Television Productions,
Amsterdam (Spectrum Film, Amsterdam); Akropolis Films and TV, Athens, 
Werkstatt H&S’, Berlin, in cooperation with ‘Generals for Peace and 
Disarmament’, London (and the ‘Centre for International Peacebuilding’,
London) [35].

For years, H&S had cultivated ‘close and faithful relationships” to the 
owners and representatives of these companies and organizations. They 
used the initiative ‘Generals for Peace and Disarmament’, to maintain 
contact to eight NATO generals: Marshal Francisco da Costa Gomes, 
Portugal; General Nino Pasti, Italy; Admiral Antoine Sanguinetti, France; 
General Michiel von Meyenfeldt, Holland; General Michael Harbottle, 
England; General Georgios Koumanakos, Greece; General Johan Christie, 
Norway; and General Gerd Bastian, West Germany/FRG. 

The initiative founded in 1981, had been launched as a reaction to 
initiatives of the Head Office of Reconnaissance of the East German StaSi 
(Ministry of State Security/MfS). By means of detours and disguise it was 
continually financed by the MfS, as well. The organizer of the initiative was 
the West German Gerd Kade, a historian at Hamburg University and a 



former officer of the Bundeswehr, the West German Army. In 1982 the 
group was given the status of a Non-governmental Organization (NGO) by 
the UNO. Its growing influence on the West German and West European 
peace movement must not be underestimated.

Initially, H&S had planned to disguise their identities when dealing with 
the generals – a method they had repeatedly used since their production of 
Der Lachende Mann in 1966. Despite their failure to stay in the course and 
keep this up till the end, the generals cooperated anyway. They did not 
regard this as applause for the social order of socialism. Rather, they 
accepted socialist states as reality, which would not pose a threat of a 
nuclear war – a far spread position in West Germany at that time. However, 
they had some ‘decisive reservations’: the USSR war at Afghanistan, 
centralism of socialist states vs. pluralism in democratic societies, the 
Warsaw Pact invasion of SSR and its capitol Prague in 1968, the 
suppression of Sakharov as a representative of the USSR opposition, and so 
on [36]. The generals provided H&S with information and materials on World 
War II, the collapse of the British, French and Portuguese colonial systems, 
the creation of the NATO, the US-domination in the western military alliance, 
as well as the armament race of the western and eastern block. All of these 
photographs and documents were taken out of the generals’ private 
archives, and referred to in the final credits.

All in all, both parts of the film constituted a stylistic and documentary 
continuity within H&S’ work; regarding their conspirational activities, Die
Generale can even be seen as the peak. Conspirational was also the pre-
screening of the film in East Berlin: on March 24, 1986, the West German 
citizens Peter Hellmich, H&S cameraman, and Professor Gerhard Kade, 
organizer of the initiative ‘Generals for peace’ and vice-president of the 
‘International Institute for Peace’ in Vienna, drove four former generals of 
the NATO from West Berlin to the East Berlin Academy of the Arts – to a 
‘confidence-building screening’ of the film [37]. The four former NATO 
generals were: Michael Harbottle (GB), Michiel von Meyenfeldt (NL), Johan 
Christie (N) and Gerd Bastian (FRG).  

Unlike in their other films, H&S did not make use of a harsh and 
cutting commentary, this time. Gerhard Scheumann gave himself credit for 
making the persons in his film ‘open themselves up and to make them reveal 
their inner selves’. To achieve this, Scheumann asked the provoking 
question: ‘Did you have a career at all, or are you just unsatisfied, because 
you didn’t achieve everything you wanted?’ [38] Now, the effects of their 
propaganda did no longer result from Scheumann’s palpably criticizing 
commentary, but it arose from the generals’ military biographies which were 
catalytically revealed by Scheumann’s questions. In the second part of the 
film, these biographies consistently led to the generals’ calls against a 
western armament with intermediate-range missiles.   

On May 6, 1986, the film celebrated its world premiere in the 
representative office of the UN in Vienna, Palais Wittgenstein. It was also 
attended by the involved generals. The German premiere was conducted on 
September 25, 1986, on a Thursday afternoon. The event, that took place in 
the Berlin film theatre ‘Kosmos’, was joined by Erich Honecker, and the 



Politburo members Hermann Axen, Joachim Herrmann, Günter Schabowski, 
as well as Heinz Kessler, General of the Army [39]. Already in the evening of 
September 25, 1986, the first part was televised on GDR TV; the second one 
on Sunday, September 28 – each of them at prime time 8pm in the first 
channel.

The first part, which was 80 minutes of length, cinematically displays 
the personalities of the eight generals. Their almost consistent birth to 
families whose members had been soldiers, their convinced participation in 
World War II – all of this is told by means of parallel editing. The second 
part, which was with 100 minutes of length even longer, describes the 
generals’ NATO careers, as well as their motivations for resigning from the 
Army and their engagement in the peace movement. The end credits state:  

The initiative ‘Generals for Peace and Disarmament’ dedicate this film 
to the United Nations, which have declared the year of 1986 to be the 
International Year of Peace. [40]

The Finale 

Die Generale was the last highlight in H&S’ work but they would be working 
together for another four years. With the last film they produced together, 
however, they entered the last phase of the existence of ‘good old’ GDR. 
Their three-part-series Die dritte Haut, which dealt – of all things – with the 
accomplishments of the socialist GDR with regard to domestic construction 
and housing, was to be broadcast in the context of the 40. anniversary of 
the GDR. Its broadcast on October 3rd, 10th and 17th of 1989 was to 
restore the public opinion, which was, however, already beyond remedy 
[41]. While masses of GDR citizens were fleeing the country via Hungary, 
H&S’ film only came across as ridiculous and sick.     

Due to their different ideas, the ways of the film makers parted. When 
asked about that in February of 1990, Gerhard Scheumann told GDR news 
agency ADN:

Our ideas on certain standards and values have diverged a lot within 
the last months. I more and more realized that the possibilities of a 
mutual collaboration are exhausted. [42]

Scheumann died on May 30, 1998. Former TV director Heinz Adameck, film 
minister Horst Pehnert and his colleagues of Studio H&S published a two 
column obituary saying: ‘Compañero Gerhard presente!’  The obituaries 
dignified the various sides of a documentary film maker, who had the 
remarkable talent to masterly conduct revealing interviews; but who was, 
beyond his practical work, also capable to develop theoretical and political, 
prospective ideas; a film maker, who was able to transform humanistic-
socialist convictions into effective agitation. None of those people, however, 
admitted to know – or wanted to know – of his longstanding collaboration 
with the StaSi, which he used to put on and take off like a second skin 



whenever it was necessary. None of them saw Scheumann’s pertinacity to 
develop basic concepts and positions of socialist journalism, hopelessly 
trying to convince the SED Party about these ideas for more then two 
decades. None of them saw the double bind relationship that shackled him to 
Walter Heynowski, while repelling him at the same time. None of them could 
guess the drama he faced since 1982. To an even greater extent than 
Gerhard Scheumann, Walter Heynowski withdrew from the post Wende 
media system, enjoying the resplendence of his international fame that from 
time to time fell on him again. He is living near Berlin and refuses any 
contact, stating his films were speaking for themselves.  

Correspondence: Prof. Dr. Rüdiger Steinmetz, Institut für Kommunikations- 
und Medienwissenschaft, Universität Leipzig, Augustusplatz 10-11, D-04109 
Leipzig, Germany. Tel. +341-9735-700, Fax: -749. E-mail: rstein@uni-
leipzig.de . 

NOTES

[1] See Rüdiger Steinmetz/Tilo Prase, Dokumentarfilm zwischen Beweis und Pamphlet. 
Heynowski&Scheumann und Gruppe Katins (Leipzig, 2002), see also Claudia Böttcher/Judith 
Kretzschmar/Corinna Schier: Walter Heynowski und Gerhard Scheumann – 
Dokumentarfilmer im Klassenkampf. Eine kommentierte Bibliographie (Leipzig, 2003). 
[2] According to the program database of Deutsches Rundfunkarchiv/DRA, 26 episodes 
between 17 May, 1957, and 25 December, 1958. Title is not translatable. 
[3] Snap-Shots. According to database of DRA, 8 May 1959 until 1961. 
[4] Unknown author (SED Bureau of Television), The improvement of the TV program and 
the  beginning of the official program for the President’s birthday on January 3, 1956, no 
date given, (December, 1955). SAPMO-BArch DY 30/IV 2.902. 
[5] According to database of DRA: 9 September, 1957. 
[6] According to database of DRA: 13 December, 1959. 
[7] Walter Heynowski, Bericht über die Reise nach Kairo vom 27.7. bis 13.8.1958. DRA. 
[4] September, 1958. SAPMO-BArch DY 30/IV 2/9.02. Underlined in original. 
[8] ‘From now on, the campaign to end the Adenauer Era must be conducted and further 
developed every day. The focus is on Adenauer, Strauß, Gehlen, Globke, and so on. We 
have to be aware of the fact, that we approximately have one year to finish the campaign. 
During this time Adenauer’s resignation must have been enforced. When this moment has 
come, it must be clear to the whole world that he was overthrown by our regime.’ 
Information on a meeting with comrade Walter Ulbricht. Emphasis of the caucus: the further 
continuation of the campaign against ultraconservatives in the Bonn government. No date 
given, SAPMO-BArch DY 30/IV2/902/100, quoted in Hubertus Knabe, Die unterwanderte 
Republik. Stasi im Westen (Berlin, 1999), p. 123. 
[9] See Hubertus Knabe, Die unterwanderte Republik. Stasi im Westen (Berlin, 1999), pp. 
122.
[10] Albert Norden to Mielke, 9 May 1960. BStU, ZA, SdM 1121. Quoted in Hubertus Knabe, 
Die unterwanderte Republik. Stasi im Westen (Berlin, 1999), p. 125. 
[11] Markus Wolf, Spionagechef im geheimen Krieg. Erinnerungen (Munich, 1998), pp. 352 
[12] Deutscher Fernsehfunk/Director, Analysis of the TV film Mord in Lwow with regard to its 
agitative effects on the masses, 19 February, 1960, SAPMO-BArch DY 30-IV2-9.02-86. The 
quote hawks reactions on the film by the Bonn Bundeshaus. Therefore it must be read 
critically.   
[13] Ibid.   



[14] ‘For half a century, Plato Films and Educational Television (ETV) were responsible for 
distributing British Communist Party’s collection of films made during the 1930s, along with 
a variety of post war films made in the Soviet Union, the socialist states of Eastern Europe 
and Vietnam.’ www.etvltd.demon.co.uk (8 August, 2002). Still in 1986, ETV played a role as 
alleged producer of the H&S film Die Generale, see below.  
[15] Urlaub auf Sylt, General Speidel, Das Tagebuch der Anne Frank und Die deutsche 
Geschichte. See also The Scotsman, Memebers of Parliament want to see Oberlander Film,
18 February, 1960.
[16] Deutscher Fernsehfunk/Director, Analysis.. [Note 12]. 
[17] Anti-Nazi-Propaganda. The Glasgow Herald, 18 February, 1960. Submitted to director 
of DFF in German translation.  
[18] Andrew and Annelie Thorndike shaped East German documentary film making, 
particularly in the Fifties and Sixties. Both of them worked for DEFA Studios. 
[19] Already in the Pre-IAMHIST-Era this film has been the subject of a conference of the 
IAMHIST-founders in Brandbjerg/Denmark, 1973. 

[20] Gerhard Scheumann’s reason for the decision to go seperate ways: ‘Our ideas on 

certain standards and values have diverged a lot within the last months. I more and more 
realized that the possibilities of a mutual collaboration have been exhausted.’ ADN,
Heynowski&Scheumann trennen ich nach 25 Jahren, Ku 111 891 15ZI ADN 1114, 141546 
feb 90. 
[21] Studio H&S charged these costs to the account of the head office of film, ministry of 
culture of the GDR. H&S 1981: Outgoing Invoices. SAPMO-BArch DR118/1.503.
[22] Four parts: Yes, Sir; Hilton Hanoi; Der Job; Donnergötter (Thunderchiefs).
[23] Scheumann’s off-screen commentary in the beginning of Pilots in Pyjamas.
[24] Scheumann quoted in Hasso Bräuer, Abgeschossen – die Geschichte von den Piloten im 
Pyjama. Prod.: Transfer-Film for MDR/SFB 1996. 
[25] Ibid.  
[26] Averett quoted in Abgeschossen – die Geschichte von den Piloten im Pyjama. Ibid.
[27] Cameraman Hans Leupold quoted ibid.  
[28] Cameraman Hans Leupold quoted ibid. In this context, the author Bräuer uses film 
footage that shows Walter Heynowski staging the scene with the women. In addition to 
that: Heynwoski during the final rehearsal on the trolley.  
[29] Scheumann quoted ibid.  
[30] Ibid. The film contains this clip.  
[31] End of Gutley’s off-screen text over the footage Leupold had shot for H&S. Gutley 
quoted ibid.  
[32] Scheumann quoted ibid. 
[33] Heynowski&Scheumann, Die Generale. A film in two parts. Suggestions for 
international and national screenings of the film in the UNO Year of Peace, 10 January 1986. 
SAPMO-BArch DY 30/IV 2/2.037. 
[34] ETV/Educational TV, 247a Upper Street, Islington/London. www.etvltd.demon.co.uk
[13 August, 2002]. Spectrum Film/Euro Television Productions, Louis van Gasteren, 
Kloveniersburgwal 49, 1011 JX Amsterdam, 4cent.nedjap@wxs.nl [13 August, 2002].  
[35] Information according to end credits of Die Generale, part II, version in DRA. 
[36] Heynowski&Scheumann, Die Generale [Note 33]. 
[37] P.S. to Heynowski&Scheumann (Heynowski’s signature only) to Krenz, 12 March 1986. 
Date stamp of HA [Dpt.] XX of the MfS from the same day. BStU, former HA XX [Dpt.] ZMA,
No. 20327. See also Jochen Staadt, Die Bedrohungslüge. Wie sich acht Generäle aus NATO-
Staaten für die psychologische Kriegführung der DDR einspannen ließen. Frankfurter 
Allgemeine Zeitung/FAZ No. 83, 7 April, 2002. 
[38] See note 36. 
[39] See Jochen Staadt [Note 37]. 
[40] The title credits mention the following people who participated in the realization of the 
production (in this order): Peter Hellmich, Horst Donth, Graphic Art Studio, Vienna, Neithard 
Willerding, Franz Endlicher, TV-Film-Photo-Service, Vienna, Traute Wischnewski, Armand 
Meppiel, Walter Martsch, Harry Landis, Jacques Serres, Wolfgang v. Polentz, Georgios 
Samiotis, Menios Nikolaidis, Eberhard Schwarz, Sarah Blum, Ilse Radtke, Renata Gil Rojas, 



Carmen Bärwaldt, Marie-Claude Reverdin, Stanley Forman, Mathias Remmert, Georgios 
Tsiokos, Gerardo Barolo und Heynowksi&Scheumann. Film version in DRA.  
[41] See: Rüdiger Steinmetz, The Surprise was televised, in this volume. 
[42] ADN: Heynowski&Scheumann trennen ich nach 25 Jahren. [Note 20]. 

Prof. Dr. Rüdiger Steinmetz, Chair for Media Studies and Media Culture at the University of 
Leipzig since 1992; teaches and researches TV&film history and aesthetics, especially 
dramaturgy, documentary film, DEFA, West&East German TV, use of and teaching with new 
media. From 1993 to 1995, he was the first regular director of the refounded Institut für 
Kommunikations- und Medienwissenschaft Leipzig and is the founder and program director 
of mephisto 97.6 – the University Radio (since 1995). Founding member of IAMHIST, Vice-
president of Studienkreis Rundfunk und Geschichte. Latest publications: DVD on Film and TV 
Aesthetics&History and Rundfunk in Ostdeutschland nach der Wende.


